Jacy pracownicy byli poszukiwani w II kwartale 2017 roku? Raport GoldenLine

Utrzymująca się w II kwartale 2017 roku stopa bezrobocia w okolicach 7% sprawia, że pracodawcy mają coraz większy problem z pozyskaniem właściwych kandydatów do pracy.  Aby zrealizować rekrutacje, pracodawcy korzystają z metody bezpośredniego dotarcia do kandydatów, czyli tzw. direct search za pomocą Wyszukiwarki Kandydatów na GoldenLine. W II kwartale 2017 roku wiadomość od rekrutera otrzymało 123 851 osób posiadających profil zawodowy na GoldenLine. Poszukiwani byli przede wszystkim specjaliści z obszarów IT, Finanse i Sprzedaż.

Kogo szukali rekruterzy za pomocą Wyszukiwarki Kandydatów?

Bezpośrednie dotarcie do potencjalnych pracowników na GoldenLine ułatwia pracodawcom Wyszukiwarka Kandydatów. W II kwartale 2017 roku wiadomość od rekrutera otrzymało 123 851 osób posiadających profil zawodowy w serwisie. Jak wynika z analiz GoldenLine, w II kwartale 2017 roku wśród osób, które otrzymały wiadomości od rekrutera, 27% miało zaznaczoną na profilu specjalizację IT - Rozwój oprogramowania. Na drugim miejscu uplasowali się kandydaci z zaznaczoną specjalizacją Inżynieria (15% osób, które otrzymało propozycję pracy od rekrutera miało taką specjalizację), zaś na trzecim - ze specjalizacją Finanse/Ekonomia (14% otrzymujących propozycje pracy). Jak wynika z danych GoldenLine, 13% więcej specjalistów o profilu Finanse/Ekonomia dostało propozycję pracy od rekrutera w porównaniu z pierwszym kwartałem 2017 roku. Tuż za podium uplasowali się kandydaci ze specjalizacją IT - Administracja (13%) oraz Sprzedaż (12%). Dane nie sumują się do 100%, ponieważ kandydaci mogą zaznaczyć na profilu więcej niż jedną specjalizację.

Wiek poszukiwanych pracowników

Nie bez znaczenia dla rekruterów korzystających z Wyszukiwarki Kandydatów jest również wiek potencjalnych pracowników. Najwięcej ofert otrzymali kandydaci pomiędzy 27 a 35 rokiem życia (wśród osób, które dostały wiadomość od rekrutera, 51% jest w wieku 27-35 lat). Na drugim miejscu znalazły się osoby w wieku 36-45 (wśród osób, które otrzymały ofertę pracy od rekrutera 25% jest w wieku 36-45 lat), na trzecim miejscu zaś osoby pomiędzy 18 a 26 rokiem życia (wśród osób, które otrzymały ofertę pracy od rekrutera 15% jest w tym  wieku). Jak wynika z danych GoldenLine, 11% więcej osób pomiędzy 18 a 26 rokiem otrzymało propozycję pracy bezpośrednio od rekrutera w porównaniu z I kwartałem 2017 r. Dane te pokazują, że rekruterzy coraz częściej kontaktują się z osobami mającymi za sobą dopiero pierwsze doświadczenie zawodowe.

Z jakich województw pochodzą najczęściej poszukiwani pracownicy?

Wiadomość od rekrutera otrzymały przede wszystkim osoby zamieszkałe w województwie mazowieckim (25%), śląskim (13%), dolnośląskim (12%), małopolskim (9%) oraz wielkopolskim (9%). Jednocześnie 10% więcej osób zamieszkałych w województwie mazowieckim otrzymało bezpośrednią wiadomość od rekrutera w porównaniu do poprzedniego okresu. Informacje te wskazują, że najwięcej pracowników poszukiwanych jest w dużych ośrodkach miejskich i aglomeracjach, takich jak Warszawa, Katowice, Wrocław, Kraków czy Poznań.

Specjalizacja, umiejętności oraz znajomość języków obcych - kogo szukali rekruterzy?

Jak wynika z analiz GoldenLine, większość kandydatów, którzy otrzymali wiadomość od rekrutera, posiada umiejętność obsługi pakietu Microsoft Office oraz prawo jazdy kat. B. Pozostałe często występujące umiejętności to m.in.: znajomość języka programowania JavaScript (10% osób, które otrzymały wiadomość od rekrutera, miała na swoim profilu zaznaczoną znajomość tego języka programowania), programu AutoCad (9% osób otrzymujących ofertę pracy), a także znajomość języka SQL (9%). Istotną rolę odgrywały również umiejętności miękkie. U osób, które otrzymały wiadomość od rekruterów, pojawiają się najczęściej takie kompetencje, jak project management, zarządzanie zespołem czy negocjacje.

Dla rekruterów istotny jest również poziom znajomości języka obcego. Wśród 123 851 osób, które otrzymały wiadomość bezpośrednio od pracodawcy, 82% włada językiem angielskim na poziomie podstawowym, dobrym lub biegłym. Liczba tych osób jest o 8% większa w porównaniu z pierwszym kwartałem 2017 roku.

Zwinne rekrutacja z Jobile

W maju 2017 roku GoldenLine wprowadził na rynek usługę rekrutacyjną Jobile, która łączy ogłoszenie o pracę zawierające najważniejsze dla kandydata informacje jak np. wysokość wynagrodzenia oraz informację o przełożonym z metodą direct search. W ramach Jobile pracodawca otrzymuje kompleksowe wsparcie w stworzeniu odpowiedniej oferty, publikację ogłoszenia w serwisie GoldenLine.pl, realizację direct search spośród prawie 2,5 mln profili zawodowych założonych na GoldenLine.pl i nawiązanie kontaktu z pasywnymi kandydatami. W II kwartale 2017 roku za pomocą Jobile rekruterzy szukali kandydatów z obszarów: IT - Rozwój oprogramowania, Sprzedaż, Finanse/Ekonomia i oraz IT - Administracja.

Kogo szukali rekruterzy za pośrednictwem ogłoszeń o pracę?

Jak wynika z analiz GoldenLine, w drugim kwartale 2017 roku pracodawcy zamieścili w serwisie GoldenLine 46 623 ogłoszenia. Większość z nich została skierowana do kandydatów zamieszkujących województwo mazowieckie (17%), dolnośląskie (12%), małopolskie (9%), śląskie (9%) oraz wielkopolskie (7%). 

W największej liczbie ofert pracy mogły wybierać osoby pracujące w obszarze Produkcja -  dedykowanych im było 19% ze wszystkich opublikowanych ogłoszeń. Na kolejnych miejscach znalazły się: Sprzedaż (16%), Informatyka/Programowanie (11%), Obsługa klienta/Call Center Produkcja (10%) oraz Finanse/Ekonomia (10%). 

***

Cytowanie wyników badania tylko za podaniem źródła: Raport GoldenLine

***

GoldenLine to wiodący serwis rekrutacyjny, oferujący usługi z zakresu rekrutacji i employer brandingu. GoldenLine dostarcza kandydatom oferty pracy, informacje o ocenach pracodawców oraz umożliwia założenie profilu zawodowego. Pracodawcom oferuje dostęp do Wyszukiwarki Kandydatów, usługę rekrutacyjną Jobile, jak i możliwość zamieszczenia ofert pracy. GoldenLine wspiera firmy w obszarze employer branding poprzez doradztwo i szkolenia, możliwość założenia Profilu Pracodawcy jak i realizację kampanii marketingu rekrutacyjnego.