GoldenLine korzysta ze sztucznej inteligencji przy współpracy z Datumo

GoldenLine, jeden z największych serwisów rekrutacyjnych w Polsce, „zatrudnił” sztuczną inteligencję. - Zaprosiliśmy do współpracy firmę Datumo, dostawcę rozwiązań z zakresu Big Data i Business Intelligence - mówi Honorata Fidos-Bodzan, Head of Product & Growth. W najbliższych miesiącach działanie serwisu zaczną wspierać rozwiązania oparte na zaawansowanych narzędziach analizujących zachowania użytkowników, rozpoznających ich potrzeby.


Rynek pracy potrzebuje skutecznych rozwiązań rekrutacyjnych i jak najlepszego dopasowania ofert pracy do umiejętności kandydatów. Obecnie, przy rekordowo niskim bezrobociu, wielu specjalistów nie szuka nowego zatrudnienia. Jednak rekruterzy mogą zachęcić kandydatów do aplikowania, przesyłając im oferty świetnie dostosowane do ich profilu zawodowego, a nawet aspiracji. Platformy wspierające rekrutację bazują głównie na publikacji ofert pracy lub budowaniu sieci społecznościowej. Dlatego istnieje zapotrzebowanie na profesjonalny serwisu rekrutacyjny, dostarczający dopasowane oferty pracy zarówno osobom poszukującym pracy, jak i tym, które nie szukają aktywnie nowego zajęcia, ale są gotowe rozważyć ciekawą propozycję zatrudnienia.

Serwis GoldenLine, jako dostawca narzędzi rekrutacyjnych dla pracodawców i platforma umożliwiająca kandydatom założenie profilu zawodowego i znalezienie pracy, rozpoczął intensywne prace nad usprawnianiem swoich algorytmów. Przy skali sięgającej ponad 2,7 mln profili zawodowych niezbędna jest dokładna i głęboka analiza danych serwisu, oparta na mechanizmach machine learningowych, aby kandydaci otrzymywali jak najlepiej dopasowane oferty pracy bezpośrednio na swoje skrzynki mailowe - w formie propozycji składanych bezpośrednio przez rekrutera lub ogłoszeń publikowanych w serwisie.

"Zależy nam na tym, aby serwis GoldenLine opierał się na rzetelnych danych, a mechanizmy powiązania kandydata z wymaganiami stanowiska były precyzyjne. Do tego niezbędna jest wnikliwa, masowa i szybka analiza danych. Wiedza ekspercka jest w tym przypadku nieodzowna, podobnie, jak szybki do niej dostęp. I po to właśnie zaczniemy korzystać z rozwiązań AI. Chcemy budować siłę firmy na drugiej, najcenniejszej - zaraz po pracownikach - wartości, czyli gromadzonych od kilku lat danych" - podkreśla prezes GoldenLine, Maciej Nowak.

Dzięki mechanizmom deep learning oraz machine learning, na których opiera się Datumo, możliwe jest dotarcie do wiedzy głęboko ukrytej w danych, związanej z algorytmami dopasowującymi umiejętności kandydatów z ofertami pracy. Dojście do tak gruntownych informacji stanowi wyzwanie nawet dla najlepszych ekspertów, a często zwyczajnie nie jest dostępne przy ręcznej analizie. Przy skali milionów profili zawodowych założonych w serwisie algorytmy uczenia maszynowego potrafią świetnie zautomatyzować proces, który człowiekowi zająłby tysiące godzin.

"Jako eksperci w obszarze Big Data widzimy ogromny potencjał, dzięki któremu GoldenLine może zautomatyzować oraz usprawnić dopasowywanie ofert do profili kandydatów. Tym potencjałem są oczywiście dane. Jako znawcy tematyki machine learning wykonaliśmy wspólnie z GoldenLine projekt PoC, który udowodnił nasze hipotezy oraz przydatność narzędzi AI. Dzisiaj wiemy, że osiągnęliśmy o 30% lepsze wyniki w dopasowaniu profili kandydatów niż eksperci. Zastosowaliśmy nowatorskie podejście w przetwarzaniu tekstu wykorzystując modyfikację algorytmu Word2Vec - FastText. Dzięki niemu oraz modelowi statystycznemu potrafimy zauważyć nieoczywiste korelacje, niedostępne ludzkiej analizie" - zaznacza Piotr Guzik, CEO Datumo.

Usprawnienie mechanizmów dopasowania zajmie niewiele czasu. Wdrożenie platformy Storyteller oferowanej przez Datumo wraz z algorytmami AI potrwa nie więcej niż 4 miesiące. W świecie Big Data jest to bardzo szybko - a dzięki temu, że czas implementacji rozwiązania jest krótki, możliwe jest dostrajanie go na bieżąco aż do uzyskania jak najlepszego efektu.

"Szybko zrozumieliśmy, że do wygodnej pracy z danymi potrzeba szybkich i intuicyjnych narzędzi do eksploracji danych oraz wizualizacji, np. w formie dashboardów. Dzięki platformie Storyteller pracownicy GoldenLine mają taką możliwość" - podkreśla Piotr Guzik z Datumo. "Co istotne, narzędzia wizualizacji nie wymagają znajomości technologii (np. SQL, Excel) - działają na zasadzie drag and drop (przeciągnij i upuść), przez co wszystko można własnoręcznie wyklikać. Dzięki temu możemy uprościć, a przez to zdemokratyzować dostęp do danych, budując tym samym zaangażowanie pracowników i tworząc kulturę data-driven" - dodaje Guzik.

Trzymajcie kciuki!

GoldenLine to wiodący serwis rekrutacyjny, oferujący usługi z zakresu rekrutacji i employer branding. Co miesiąc serwis odwiedza około 3 mln użytkowników. GoldenLine kandydatom dostarcza oferty pracy, informacje o ocenach pracodawców oraz umożliwia założenie profilu zawodowego. Pracodawcom oferuje rozbudowane usługi rekrutacyjne, zarówno możliwość zamieszczenia ogłoszenia o pracę jak i dostęp do Wyszukiwarki Kandydatów. GoldenLine wspiera firmy w obszarze employer branding poprzez doradztwo i  szkolenia, możliwość założenia Profilu Pracodawcy jak i realizację kampanii marketingu rekrutacyjnego.